به گزارش شهرآرانیوز، مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی افزود: تعداد بیمه شدگان در استان در پایان سال ۹۸ به بیش از ۸۹۳ هزار نفر رسید که از این تعداد ۶۲۵ هزار نفر بیمه شده اجباری و ۲۶۸ هزار نفر سایر گروههای بیمهای اعم از اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی، باربران، خادمین مساجد، زنبورداران، بیمههای توافقی و مقرری بگیران بیمه بیکاری میباشند. تعداد افراد تبعی یا تحت تکفل این بیمه شدگان ۱ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر هستند که با جمع خود بیمه شدگان اصلی به ۲ میلیون و ۴۳۳ هزار نفر بالغ میگردند.
سید محسن نظام خیرآبادی اظهار کرد: تعداد مستمری بگیران اعم از بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان در استان ۲۵۴ هزار نفر میباشد که با احتساب تعداد ۱۸۴ هزار نفر افراد تبعی و یا تحت تکفل آنان، افراد تحت پوشش در حوزه مستمری بگران در استان به ۴۳۸ هزار نفر بالغ میگردد. با این حساب کل افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در خراسان رضوی اعم از بیمه شده، مستمری بگیر و افراد تحت تکفل ایشان، جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در بر میگیرد.
وی ادامه داد: هزینههای سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۹ با احتساب هزینه همسان سازی حقوق مستمری بگیران، بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان میباشد که برای بزرگی این عدد کافیست بدانیم این رقم بیش از ۲۷ درصد بودجه عمومی کشور، حدود ۴/۲ برابر بودجه عمرانی کشور و بیش از ۴ برابر یارانه ۷۷ میلیون یارانه بگیر میباشد.
سید محسن نظام خیرآبادی در خصوص هزینههای بلند مدت و کوتاه مدت تأمین اجتماعی در استان اظهار داشت: برای پرداخت حقوق مستمری بگیران سازمان در کشور با توجه به اجرای همسان سازی حقوق، به صورت ماهیانه مبلغ ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان هزینه میگردد که از این میزان حدود ۵۲۰ میلیارد تومان درماه تنها در استان خراسان رضوی به پرداخت حقوق مستمری بگیران اختصاص دارد. همچنین در استان خراسان رضوی در سال ۹۸ بابت تعهدات کوتاه مدت اعم از کمک هزینه بیماری، کمک هزینه بارداری، کمک هزینه ازدواج، کمک وسایل پزشکی، هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری و ... مبلغی بیش از ۴۴۶ میلیارد تومان پرداخت گردیده است.
وی با اشاره به اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه خدمات غیر حضوری گفت: یکی از مهمترین هدف گذاریهای سازمان ارائه خدمات متنوع به مخاطبین به صورت الکترونیکی و غیر حضوری است که به همین دلیل تمامی امکانات بسیج شدند تا این هدف مهم محقق شود؛ لذا در حال حضار شاهد آن هستیم که در ارائه بسیاری از خدمات هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریهای سازمان وجود ندارد و تنها از طریق درگاههای اینترنتی ویا اپلیکیشنها و کدهای دستوری، مخاطبین میتوانند نیازهای بیمهای خود را درخواست و دریافت نمایند. نیاز به کاهش مراجعات وترددهای درون شهری که موجب افزایش میزان رضایتمندی مردم وکاهش هزینههای مادی و انسانی است، در ایام کرونایی با شدت بیشتری احساس شد و منجر به این گردید که فرایند خدمات غیر حضوری تکمیلتر و با سرعت بیشتری صورت بگیرد. یکی از این اقدامات حذف فرایند حضوری تمدید اعتبار دفترچههای درمانی است که بدون نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاریها جهت ثبت مهر تمدید اعتبار، فقط از طریق درگاههای اینترنتی و یا کدهای دستوری معرفی شده، استعلام استحقاق درمان قابل انجام است که این اقدام باعث گردیده، به طور متوسط ۳۹ میلیون مراجعه به شعب و کارگزاریهای سازمان تأمین اجتماعی در سال حذف شود.
وی درپایان گفت: تهدید انتشار ویروس کرونا، فرصتهای زیادی را ایجاد نمود و این نکته آشکار شد که بهره مندی از ظرفیت و دانش روز در حوزه فن آوری اطلاعات و نیز حذف فرایندهای زائد و تسهیل و تسریع در روند اجرایی ارائه خدمات وهمچنین وضع و اصلاح قوانین منطبق با شرایط ویژه و بحرانی، میتواند به برون رفت از این وضعیت کمک نموده و زمینه رشد، شکوفایی و توسعه را فراهم کند.